Lite vett och etikett


Regnar det får man klä sig efter vädret.


Igår kom en av min syrras vänner förbi för att hämta en nyckel, och hon stannade kvar och pratade lite en stund. Och bara någon dag innan hade hon lånat våran bilbarnstol för hon hade en kompis som har en dotter som är lika gammal som Filippa.
Hon berättade att den här lilla tjejen använde ett språk som jag inte ens i min vildaste fantasi kan förstå hur hon lärt sig. "Mamma jag pallar inte, asså" kan jag väl kanske förstå, men ord som horunge, fitthål och likande är ord jag knappt klarar av att skriva här. Och mamman reagerar med att skratta.

För mig är det väldigt viktigt med en god uppfostran, då menar jag inte stränga regler och tajta tyglar på barnen. Men lite vett och etikett. Att man säger tack när man får saker osv.
Sen kanske Filippas uppförande ibland kan vara lite överdrivet som att hon t.ex. säger prosit om någon nyser, eller att hon säger tack om man säger prosit till henne.
Men skulle Filippa komma och säga något av dom där andra sakerna skulle jag göra allt annat än skratta. Jag skulle verkligen ta mig tid att förklara hur fel och fult det är att säga så.

Det otrevligate hon säger är typ "hörru".


Era ord
Postat av: tres

oj de var lite väl, men vissa tycker ju inte de är så farligt och det kan jag hålla med om till viss del för dom kommer ändå lära sig när dom blir äldre på dagis och hör från andra barn eller när dom börjar skolan, men man kan ju inte skratta åt de utan man får ju förklara allt man inte får säga så osv.. leona har sagt "fan","helvete går inte" när hon skulle cykla och det inte gick...då blev jag lite full i skratt faktiskt för har aldrig hört nått sånt ifrån leona, men fick dölja det och förklara att barn inte får säga sånt och det är inte snällt osv.

sedan säger hon fisrumpa och frågar om man bajsar osv men de är ju vanligt kiss och bajs humor :P jag har oxå lärt leona att säga tack och varsegod osv..men hon använder de mest när hon får sin mat eller kläder,haha, när hon får saker så blir hon så imponerad så hon springer omkring och skriker jipppiii..haha.

2009-07-29 @ 10:22:07
URL: http://lillamami.blogg.se/
Postat av: Johanna

Helt på din sida vad gäller uppfostran! Nea är artig hon med o så söt med "prosit" "tack" osv. Hon är även otroligt omtänksam om andra, delar med sig, igår ville hon kika i leksaksaffären (hade sin väska m lite pengar i med) o skulle absolut handla något...



I a f sen går vi till en "loppis", typ myrorna fast mkt mkt mindre och då vill hon köpa någonting till mig och Daniel och tittar och letar... <3



Barnen pratar och beter sig som vi vuxna gör runt om! Dem suger åt sig som svampar! "Barn gör inte som du säger, dem gör som du gör!" Men dem säger också SOM du säger!!!

Därav tror jag alla våra barn kommer bli otroligt fina och mysiga flickor/pojkar! :D



KRAM

2009-07-29 @ 10:28:48
URL: http://mylife-mydreams.bloggagratis.se

Säg ditt här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0