Cocolate cupcakes

Min systers kompis älskade mina cupcakes och sa genast att hon ville ha receptet. Och jag tänkte vara lite generös och lägga ut receptet här i bloggen så alla som vill ha det kan få det.



Chocolate cupcakes

Grundrecept
12 cupcakes (fast jag gjorde i "svenska muffinsformar och då blev det 19 st)
3 ägg
2½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl gräddfil
2 msk kallt kaffe (jag tog kallt vatten istället, fungerar minst lika bra)
3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
100 g 70% choklad

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
3. Smält smöret, håll i gräddfilen och kaffet och blanda det med äggsmeten.
4. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
5. Hacka den mörka chokladen grovt och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten).
6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.
7. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter. Låt svalna.

Chocolate frosting
60 g mjuk smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
½ dl kakao
100 g philadelphiaost
1 msk varmt kaffe

Strössel eller blommor till garnering

1. Rör smör, florsocker, vaniljsocker, kakao och philadelphiaost krämigt. Rör sist ner kaffet.
2. Bred frostningen på cupcakesen och garnera med strössel.

Era ord
Postat av: Lena

Åh, vad gott, detta måste provas!

2009-02-12 @ 14:18:24
Postat av: Johanna

Fiiiina du!

2009-02-13 @ 11:06:10
URL: http://intesomjag.blogg.se/
Postat av: Johanna

Hur är det med er? :) Nea fyller också år snart så håller på att hitta på en fin tårta... Typiskt bara att internet lagt av (sitter i skolan nu).



Ta hand om er och hälsa alla!



KRAM

2009-02-13 @ 11:07:37
URL: http://intesomjag.blogg.se/

Säg ditt här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0