Tjejer och killar.

Jaha, nu har jag bytt blogg en gång till. Tredje bloggen gilt. Det fick bli blogg.se igen, för saknade att man kunde ändra och göra som man ville med allting.

Jag tycker att det är lite konstigt egentligen, det här med att man förknippar vissa färger med tjejer och andra med killar. Vem säger egentligen att rosa ska vara för tjejer och blått för killar?
Klär man en tjej i blått får man direkt frågan "vad heter han?", och svarar man att det faktiskt är en tjej och hon heter ... kollar dom alltid konstigt på en och säger med blicken, "men hon har ju blått på sig".
Samma sak om en kille skulle ha rosa på sig, men det behöver man ju aldrig oroa sig för, för en förälder skulle ju aldrig klä sin pojke i rosa, eller hur?

Varför är det såhär egentligen? Är det inte konsigt att man inte ens som 1 åring kan klä sig i vilken färg som helst? Varför ska man forma barnen redan vid den åldern? Det är likadant med leksaker, killar ska ha bilar och tjejer dockor. Det är inte konstigt att samhället är som det är när man lär barnen det så pass tidigt.

Jag går i alla fall emot allt det där. Jag bryr mig inte om vilken färg det är på kläderna som jag sätter på Filippa. Hennes galonisar på dagis är svarta med gråa dödskallar på och innuti står det miniboys. Oj vad jag brydde mig om det.
När Filippa springer till killeleksaker i affärerna skrattar jag bara och tycker det är roligt att hon roar sig av sånt också. Fast hon har blivit rätt tjejig och ska ha med sin dockvagn överallt, fasthon kör inga dockor utan sina kaniner som hon hittat inne i hennes mosters rum. Och jag tror att hon gör det för att känna sig vuxen, inte för att det är en tjejgrej.

Ja, men ni kanske fattar poängen och vad jag vill komma fram till.

Era ord
Postat av: Mikaela

Klart att en grabb kan ha rosa och en tjej blått.

Om vi i framtiden får en son så kommer han få ha rosa om han vill. Sen oavsett om vi får en pojke eller flicka så kommer det blir döskallar om mamma (jag) får bestämma och aik-kläder om pappa (Patrik) får bestämma ;)

2008-10-15 @ 11:21:54
URL: http://mikaela85.blogg.se/
Postat av: Johanna vattenkanna

Neas favoritfärg är blått - precis som pappas ;)

2008-10-15 @ 12:34:54
URL: http://intesomjag.publishme.se

Säg ditt här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0