Dagens ris - Busschafförer

Jag har många gånger tänkt "varför tar jag aldrig det förbaskade körkortet någon gång för?!" Anledningen till att jag vill ha det är för att slippa åka med busschafförerna som inte kan köra. Jag bryr mig inte egentligen hur dom kör när jag är själv, men så fort Filippa är med blir jag förbannad på att dom inte kan försöka köra mjukt. Och det handlar inte bara om Filippa, utan om alla barn.
Filippa börjar bli så pass stor så hon gärna vill sitta eller stå på ett eget säte i bussen. Och det har jag absolut inget emot, såklart hon ska få vara stor om hon vill vara det. Och nu är hon så pass stor att hon skulle kunna sitta på ett säte utan att ramla ner, men inte med dagens chafförer. Då får jag sitta och hålla i henne krampaktigt, samtidigt som jag har fullt upp med att inte ramla av sättet själv.
Och till alla er som direkt tänker "varför låter du henne sitta själv på ett säte då?" kan jag säga att det spelar ingen roll om hon sitter i vagnen, enda skillnaden är att hon flyger runt i vagnenen istället. Har till och med (för några år sedan) varit med om att en busschafför körde så illa så en vagn tippade med ett barn i.
Förklarar det min rädsla att åka buss med Filippa?

Borde inte SL kunna kosta på sig en ordenlig förarutbildning för sina chafförer? Jag tycker att det är viktigare att man kan köra bra och mjukt när man kör buss än en personbil, för i en buss åker det betydligt fler människor samtidigt och utan bälte dessutom. Men 9 av 10 av chafförerna här i Botkyrka kör som krattor, det är tvärnitar vid busshållsplatser och rödlysen, rivstarter när dom ska iväg och 140 genom kurverna.
Större satsning på busschafföerna tack, i alla fall om man ska våga ha med sig små barn på bussarna.

Var bara tvungen att få ur mig lite, för har tänkt på det här varje dag. Och varje dag blir jag lika förbannad över att jag inte har körkortet så jag slipper åka till dagis med alla dessa nötter bakom rattarna.
Tack för mig.


Era ord
Postat av: Mikaela

Klart man förstår din oro!

Man vill känna sig trygg när man lägger sitt liv hos föraren, och känna att människan vet vad han/hon gör bakom ratten.

Filippa är ju dyrbar last för dig och det är väl en sund reaktion från dig att du reagerar på hur folk kör.



Men lugn bara, du får ditt körkort ;)

2008-12-10 @ 11:21:30
URL: http://mikaela85.blogg.se/

Säg ditt här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0